Site logo

Rugpijn oefeningen

Hoe ik van mijn rugpijn afkwam door oefeningen

Versleten tussenwervelschijf

Versleten tussenwervelschijven zijn ook wel uitgedroogde tussenwervelschijven. De wervelschijven worden in de loop der jaren minder flexibel en alhoewel dit ook met leeftijd te maken heeft is een van de belangrijkst oorzaken een verkeerde vochtbalans in het lichaam. Met andere woorden, men drinkt te weinig of men drinkt verkeerde dranken, of een combinatie van beide.

Koffie lijkt vaak vocht te onttrekken aan het lichaam omdat men na het drinken ervan eerder naar de toilet moet, toch hebben onderzoeken uitgewezen dat niet koffie maar juist alcohol vocht aan het lichaam onttrekt.

Wanneer men ouder wordt gaat men vaak meer alcohol drinken, minder water en sappen drinken, minder bewegen, vaker in een verkeerde houding zitten en deze combinatie draagt er toe bij dat er versleten tussenwervelschijven ontstaan. Toch kan men door dagelijks meer te gaan drinken, rugpijn oefeningen doen en te letten op uw houding en te zorgen voor voldoende rust en goede voeding de flexibiliteit van de tussenwervelschijven weer verhogen.

2 liter water per dag?

Hierover zijn de meningen nogal verdeeld. Het gaat ook niet zozeer om de hoeveelheid, als u vaak last hebt van metname lage rugpijn is het verstandig om meer te gaan drinken dan u gewend bent. Water, vruchtensap, isotone sportdranken, kruidenthee zijn allemaal prima dranken om extra te drinken, buiten datgene wat u al drinkt. Verstandig is het om een week lang bij te houden wat u allemaal drinkt en wanneer, zo kunt u niet alleen de hoeveelheid vocht bijhouden, maar ook of er langere periodes zijn waarin u niet drinkt.

Wanneer drink ik te weinig.

Een goede indicator dat u te weinig drinkt is de kleur van uw urine, deze hoort bij een goede vochtbalans licht geel te zijn. Is de kleur donker geel tot het oranje toe, dan weet u zeker dat u te weinig gedronken hebt. Ook hoofdpijn, stramme spieren kunnen een indicator zijn dat u te weinig drinkt.